Tuesday, 25 June 2019

Kucing aku dan jiran kena sakit Sporo

Assalamualaikum..

Aku harap semua kawan-kawan sihat belaka, aku macam biasa ada on off juga tahap kesihatannya.

Lately ni aku agak kepenatan ..dengan keje aku, dengan uruskan kucing2 sakit.. jujur aku mmg penat.. tapi aku tak nak fikirkan diri aku, sbb aku ni alhamdulillah Allah masih bg lagi kudrat aku untuk jaga diri aku sendiri, apa yang lebih aku fikirkan pasal kucing2 yang sakit tu. Tak banyak aku harapkan semoga Allah kurniakan kesembuhan kepada bulus2 yang aku rawat, jika tidak..semoga Allah permudahkan jalannya dan aku redha.

Semuanya bermula bila kucing jiran aku ni kena jangkitan sporo, seperti yang di ketahui, sakit ini boleh berjangkit kepada kucing2 yang lain. Dalam masa aku  merawat kucing jiran aku , tak lama lepas tu..kucing aku juga di jangkiti juga kulat ini; bukan seekor tapi 4 ekor sekaligus.
Penjagaan untuk kucing sakit mcm ni memang perlukan perhatian, masa dan wang ringgit.. adakah berbaloi buat semua ni? hmmm aku tak tahu apa jawapan korang, tapi apa aku rasa aku rasa gembira buat perkara macam ni. Penat?? yes mmg penat, tapi jika aku biarkan..aku sendiri akan rasa menyesal dan tak sampai hati bila bayangkan kucing tu menahan kesakitan.

Rutin harian aku..seawal 530am aku akan uruskan kucing2 aku dahulu, kul 7am aku akan keluar pergi rumah jiran untuk bg kucing jiran aku pula makan ubat semua. Begitulah setiap hari putaran masaya.

 Doakan aku ya kawan-kawan, kadang aku tak kuat..tapi bila tengok muka kucing2 yg sakit automatik semangat aku jadi kuat balik. 💪

Ikutkan doc nasihatkan aku agar jauhkan diri kucing2 yang kena sakit macam ni kerana imun badan aku tak berapa nak kuat tapi tak pe lah..aku usaha je, doa dan juga tawakkal..semoga Allah lindungi aku dari di jangkti sakit2 yang kronik.

Hidup dan mati kan kat tangan Allah 😊

Untuk next entry nnti aku share macam mana cara aku rawat kucing sporo.

No comments:

Post a Comment

Thanks frens :D

"Kehilangan" kucing kesayangan Mulat, Pocil, Popit

Assalammualaikum... Mulat. Entry ni sebenanrnya dah lama ada dalam draft, cuma aku tak publish . Waktu tu aku masih beremosi bila aku ...