Wednesday, 28 November 2012

Hari ni aku nak tulis

Hari ni aku nak menulis
Tp aku nak tulis ape?

Hari ni aku nak sangat menulis,
Tapi tentang ape?

Hari ni aku nak menulis
Tp aku nak tulis ape?

Hari ni aku nak sangat menulis
Tp nak tulis ape?

Aku nak tulis
Tulis ape?

Tulis
Aku

Aku
Tulis

Ok....so skrg aku dah tulis
Hope dapat tido lena
Aku dah tulis
Tulis ape?
Malu~

Assalammualaikum

Monday, 26 November 2012

Masih adakah hari esok?

Aku lemah weyh
Sangat lemah
Manusia yang lemah
Perrghhh tetiba auto typo lemah Jadi lemak
Perli ke ape ni??
Huhuhuhu
Ok fine ~

Hmmmmm....
Aku banyak dosa sangat
Dosa aku pada Allah s.w.t
Pada org sekeliling aku
Keluarga, suami, kawan2 ,sedara mara
Aku tak mampu nak hitung
Apa kesilapan aku
Aku tau aku banyak dosa
Maafkan aku
Aku lemah
Aku tak berdaya
Aku mengharap kan bantuan dari Penciptaku
Dari segala kesulitan hidup


Kekadang aku fikir
Sempat ke aku jumpa hari esok?

Sunday, 25 November 2012

Sesuatu yang mengecewakan aku

Ini dugaan Allah
Itu aku harus terima
Sudah aku agak
Bila aku terasa
Sesuatu yg aku jangka kan

Memang ia mengecewakan aku
Bukan aku sahaja
Suami juga
Tapi aku redha
Seadanya.
Aku yakin DIA tahu apa yg terbaik
Untuk hambaNya
Aku yakin pasti Ada yg terbaik

Mungkin aku tak berjaga
Mungkin aku lupa
Mungkin kerna kesihatan juga
Mungkin semua takdir semata
Segalanya mungkin

Aku sedih
Tapi jgn risau
Aku terima
Kerna aku masih waras
Aku masih Ada Pencipta
Aku berserah
Pasrah



Saturday, 24 November 2012

Philea Resort & Spa Melaka

Aku di sini
Pada mulanya aku berbelah bahagi
Untuk ikut suami
Dengan kesihatan yang tak pasti
Ah ni Kali kedua aku menulis entry yg sama
Yg first tadi
Aku tak pasti hilang ke mana
Nak marah bukan dapat apa
Nur Elise berkumandang iramanya
Semangat aku mahu menulis laju terasa
Aku minat melodinya
Dulu Dan kini pastinya

Bila suami mengharap aku pergi bersama
Tak sanggup mengecewakan permintaan suami
Sedang kan aku dah tahu natijah bakal melanda
Aku gagahi diri

Di sini
Aku masih di sini
2 hari aku terlantar lagi
Flu on and off
Buat aku rasa stress sekali
Hidung sumbat rasa tak selesa
Tak perlu berleter panjang
Aku tau kau tau
Mungkin kau pernah rasai
Batuk tanpa henti
Bersedia malam pedih menjamah ulu hati
Perit dada usah pertikaikan lagi
Demam berterusan
Berbotol air badak dah mengalir dalam badan ni
Masih tak reda lagi
Alhamdulillah Allah izinkan aku bertahan lagi

Esok hari terakhir aku di sini
Flu,batuk,demam masih bersisa lagi
Esok aku nak jumpa tuan doc
Telan lagi berapa banyak ubat aku pun tak pasti
Kuatkan diri

Aku suka tempat ni
Green building
Alhamdulillah Allah gerak kan hati untuk ke sini
Walau pd mulanya dah tak de hati
Thanks pada suami yg baik hati
Tumbuhan hijau di sekeliling aku
Bunyi burung berkicauan
Indahnya ciptaan Tuhan
Walau aku dalam keadaan begini
Aku bersyukur masih mmpu menikmati
Subhanallah.

Nanti aku upload pic lagi
Masa aku tak banyak tika ni
Maaf~






Aku bukan penulis tapi aku suka menulis

Aku bukan sesiapa
Aku hanya manusia biasa
Aku bukan seorang cendiakawan
Aku tak sehebat Usman Awang
Aku tak sehebat Penulis novel tempatan
Tapi aku suka menulis
Meluahkan apa aku rasa

Maaflah aku manusia biasa
Tak lepas kesilapan
Kekadang aku menulis sesedap rasa
Ikut apa aku suka
Sedangkan pndapat org lain nyata ntah ape-ape
Tapi aku tak kisah
Aku enjoy begini
Cuma maaf andai kata aku ada menguris rasa
Bukan niat aku
Itu perkara biasa
Setiap org ada momentum rasa
Ah senang kata
Jgn makan dlm
Sebab kekadang semuanya hanya suka-suka

Serious, aku mmg tak tahu apa kau suka
Tapi aku mmg tahu apa aku suka
Ah lagu favorite  aku berkumandang pula
Nikmati seketika


Philea Resort & Spa Melaka


Kuasa buat orang lupa

Aku bukan ahli politik
Aku tidak gemar berpolitik
Tapi kekadang aku mengikuti perkembangan politik

Aku tak bercita2 menceburi bidang politik
Kerna nyata Itu bukan bidang aku
Itu juga bukan minat aku

Kekadang bila melihat keadaan sekeliling
Aku benci dengan org yg berpolitik
Benci Itu tak baik
Tp trus trang ia memaksa aku
Sakai lah aku ni

Tapi aku lagi benci dan marah
Bila org mengunakan agama untuk berpolitik
Ni bukan sakai
Sedih , hiba
Mmg tak de akal laaa
Nak mendapatkan kuasa & nama
Sanggup mempergunakan agama
Kelabukan mata yg dah buta
Buta mata buta hati
Kasihan mereka

Ya Allah
Satukanlah umat Islam yang berada di seluruh cakerawala
Agar dapat menghapuskan musuh utama
Hindarkan kami dari perebutan kuasa
Kesannya hanya sia-sia
Durjana yg menghasut domba
Memporak peranda

Ya Allah
Dekatkan semua pemimpin
Ke agama yg diredhaiMu
Memimpin kami melalui sunahMU
Mencontohi pemimpin teragung
Rasul yang tersanjung
Nabi Muhammad S.w.t

Ya Allah
Yang membolak balikkan hati kami
Hanya padaMU tmpat ku berharap


Wednesday, 21 November 2012

M.A.N.U.S.I.A

pertama, manusia itu LEMAH

“Allah hendak memberikan keringanan kepadamu dan manusia dijadikan bersifat lemah” (Q.S. Annisa; 28)


kedua, manusia itu MUDAH TERPEDAYA

“Hai manusia, apakah yang telah memperdayakan kamu (berbuat durhaka) terhadap Tuhanmu Yang Maha Pemurah” (Q.S Al-Infithar : 6)


ketiga, manusia itu LALAI

“Bermegah-megahan telah melalaikan kamu” (Q.S At-takaatsur 1)

 
keempat, manusia itu PENAKUT/MUDAH KHAWATIR

“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Q.S Al-Baqarah 155)

 
kelima, manusia itu BERSEDIH HATI

“Sesungguhnya orang-orang mukmin, orang-orang Yahudi, orang-orang Nasrani dan orang-orang Shabiin , siapa saja diantara mereka yang benar-benar beriman kepada Allah , hari kemudian dan beramal saleh, mereka akan menerima pahala dari Tuhan mereka, tidak ada kekhawatiran kepada mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati” (Q.S Al Baqarah: 62)

 
keenam, manusia itu TERGESA-GESA

Dan manusia mendoa untuk kejahatan sebagaimana ia mendoa untuk kebaikan. Dan adalah manusia bersifat tergesa-gesa. (Al-Isra’ 11)

 
ketujuh, manusia itu SUKA MEMBANTAH

“Dia telah menciptakan manusia dari mani, tiba-tiba ia menjadi pembantah yang nyata.” (Q.S. an-Nahl 4)


kedepalan, manusia itu SUKA BERLEBIH-LEBIHAN

“Dan apabila manusia ditimpa bahaya dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia (kembali) melalui (jalannya yang sesat), seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk (menghilangkan) bahaya yang telah menimpanya. Begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan.” (Q.S Yunus : 12)

“Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas” (Q.S al-Alaq : 6)

 
kesembilan, manusia itu PELUPA

“Dan apabila manusia itu ditimpa kemudharatan, dia memohon (pertolongan) kepada Tuhannya dengan kembali kepada-Nya; kemudian apabila Tuhan memberikan nikmat-Nya kepadanya lupalah dia akan kemudharatan yang pernah dia berdoa (kepada Allah) untuk (menghilangkannya) sebelum itu, dan dia mengada-adakan sekutu-sekutu bagi Allah untuk menyesatkan (manusia) dari jalan-Nya. Katakanlah: “Bersenang-senanglah dengan kekafiranmu itu sementara waktu; sesungguhnya kamu termasuk penghuni neraka.” (Q.S Az-Zumar : 8 )

kesepuluh, manusia itu SUKA BERKELUH-KESAH

“Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah” (Q.S Al Ma’arij : 20)

“Manusia tidak jemu memohon kebaikan, dan jika mereka ditimpa malapetaka dia menjadi putus asa lagi putus harapan.” (Q.S Al-Fushshilat : 20)

“Dan apabila Kami berikan kesenangan kepada manusia niscaya berpalinglah dia; dan membelakang dengan sikap yang sombong; dan apabila dia ditimpa kesusahan niscaya dia berputus asa” (al-Isra’ 83)

 
kesebelas, manusia itu KIKIR

“Katakanlah: “Kalau seandainya kamu menguasai perbendaharaan-perbendaharaan rahmat Tuhanku, niscaya perbendaharaan itu kamu tahan, karena takut membelanjakannya.” Dan adalah manusia itu sangat kikir.” (Q.S. Al-Isra’ : 100)

 
keduabelas, manusia itu SUKA MENGKUFURI NIKMAT

Dan mereka menjadikan sebahagian dari hamba-hamba-Nya sebagai bahagian daripada-Nya. Sesungguhnya manusia itu benar-benar pengingkar yang nyata (terhadap rahmat Allah). (Q.S. Az-Zukhruf : 15)

sesungguhnya manusia itu sangat ingkar, tidak berterima kasih kepada Tuhannya, (Q.S. al-’Aadiyaat : 6)

 
ketigabelas, manusia itu DZALIM dan BODOH

“Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat[1233] kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh, ” (Q.S al-Ahzab : 72)

 
keempatbelas, manusia itu SUKA MENURUTI PRASANGKANYA


“Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan saja. Sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.” (Q.S Yunus 36)


kelimabelas, manusia itu SUKA BERANGAN-ANGAN

“Orang-orang munafik itu memanggil mereka (orang-orang mukmin) seraya berkata: “Bukankah kami dahulu bersama-sama dengan kamu?” Mereka menjawab: “Benar, tetapi kamu mencelakakan dirimu sendiri dan menunggu (kehancuran kami) dan kamu ragu- ragu serta ditipu oleh angan-angan kosong sehingga datanglah ketetapan Allah;dan kamu telah ditipu terhadap Allah oleh (syaitan) yang amat penipu.” (Q.S al Hadid 72)



 

Tuesday, 20 November 2012

Sapa perempuan itu??

Perempuan itu gemukssss is aku
Wanita itu selekehssss is aku
Perempuan itu kememeh is aku
Wanita kuat makan itu is aku

Sapa perempuan itu is aku
Perempuan kuat cerita itu is aku
Wanita yg tetiba nak senyap is aku
Perempuan yang selalu buat silap itu is aku
Perempuan yang tak cukup sempurna itu is aku
Akulah itu

Perempuan yang sadis itu is aku
perempuan kekadang cakap jer is aku
Perempuan yang ntah ape2 itu is aku
Perempuan itu aku
Aku perempuan itu

Perempuan yg sedang boring tu is aku
Perempuan yang sedang stress itu is aku
Perempuan yang tgh merapu itu is aku
Aku aku aku aku lah perempuan itu!
Perempuan itu aku...

Wednesday, 14 November 2012

Happy Belated Birthday A.F.R.I.N.A

kami dah kesuntukkan masa
kami tak de masa
kami kurang masa
Then d sebabkan kerana masing2 tak de masa
Masing2 sibuk sesangat lah katanya (Konon2)
Makanya terpaksa delay utk celebrate birthday Afrina pada tarikh sepatutnya
Ingatkan nak celebrate 1 bulan selepas tarikh birthday af af...hahahahaha
sorry apina thuiiii

Sebenarnya kiteorang plan nak wat isnin lepas
Tapi ada badigol tu buat hal lah plak
last minute cakap gerak from kl lambat
hye...hye laaaaaaa.....
Nak bising2 dah beso panjang..
Dah boleh kawen pun kott...
Dah boleh Beranak pinak...opsss....beranak yeeeeee...
badigol tu sapa?eheksssssss....
Tak yah laaa tahu....

Lupa nak bagi tau, yang birthday af af tu sebenarnya pada 7 Nov lalu,
Hari ni baru kiteorang dapat celebrate birthday dia
Itu pun idea last minute Norasyidah eh...rasyidah..hehehe..thanks idah..kekadang syidah ni mmg bijak....kekadang laaa....
So dalam kalut2 malut tu,kami pilih CS sebagai venuenya (senang nak beli cake)....then pilihan nak makan2 di AK Noodle (syidah suggest ar)
Pastu dapat tempat duduk luar..dekat ngan kawasan tempat org lalu lalang..sbb penuh laaaa..tu je yg kosong....
Nasib awal cikit..kalo tak...sure duduk kat lantai jerk...
Sy ngan syidah nak beli cake...Afrina leh lak amik position duduk pandang ke luar..
Yang bestnya lak...ade ke patut si dayah cakap "Apina awaj duduk laaa sana"..
kalau saya jadi apina of course saya dah dapat agak nyer.....
hyeee.....dayah...oooo dayah....si...mang tul...hahahhaha
Btw, tak mengapa lah kan...finally dapat juga celebrate birthday apina gendut....
hope apina happy....yehaaaaaaaaa....ikhlas dari kami.....sorry if ada kekurangan....from us....syidah,Yaya,Kikin......yana...jauh......huhuhu

Pic ehsan from birthday gurl
 
 



 

Wednesday, 7 November 2012

Obama vs Romney

Obama wins the election.....so?

Tak de ape2 laaaa.... just bg tau jerk..hihihihi...suke or tak suke?
arghhh tak de kena mengena laaa...
kecuali if dia ingin memperjuangan Islam....
yesss! itu sy suka....syukur....


F.O.O.T.P.R.I.N.T.S

Footprints on my heart

Some people come into our lives
And leave footprints on our hearts
And we are never ever the same.
So how is everyone? Hope you're all well.
My days at the moment are pretty much spent chilling either alone with friends or with my husband. So all is good at the moment!LOVE my life.


Sepanjang kehidupan pasti ada seseorang yang hadir dalam hidup dan kite masih mengingatinya walaupun beratus hari telah berlalu.... Tak kira siapakah dia..teman,sahabat, rakan or siapa pun, yg penting seseorg itu istimewa dalam hidup kite dan meninggalkan jejak di hati....

Hari ni tiba-tiba tergerak hati untuk mengimbau kembali teman yg telah meninggalkan jejak dihati saya..hehhehhehe....rakan2 yang saya rindui...yang dah lama tidak saya temui.....lets me start dari saya kecil lagi....

Sek Tadika Kemas -----> sy rasa st ms dulu, tadika ni paling femes kot,hahhahha, perasan noe....masa sy umur 5 & 6 Tahun, sy ada kawan pmpuan yg sy rapat sngat...nama dia salwani, dia cantik sangat..ada lesung pipit kat dua2 pipi...manis.....abah kami sama2 keje Felda. Abah sy jaga koperasi & Jkkr...Abah wani jg urusan perladangan....selama 2 tahun sy bersekolah di tadika kemas, wani je kawan yg sy rapat...pergi tadika abah anta, balik tadika sy tak bg abah amik sbb biasanya sy ngan wani akan jalan kaki sama2 balik rumah(rumah pun x jauh dari tadika)...bila kite org bawa makanan dari rumah, sy and wani akan mkn sama2, kalo tak abis, kiteorg akan tukar bekal msing2....masuk darjah 1 sy ngan wani berpisah sbbnya abah wani kena tukar ke tempat lain..huhuhu sedey, smpi skrg sy tak de rezeki nak jmpa wani...walaupun abah ckp pena jumpa abah wani....mana agaknya wani skrg....

Masuk sekolah rendah, sy ada rapat dengan beberapa yang lain antara Wan(sy lupa nama penuh dia) , hahahhaha dengan wan ni masa saya darjah 2, kite org ada belajar silat sama2 and masa tu kami jadi anak kesayangan cikgu Sobri,tak de sapa berani buli kami...hehehhehe..untung laaaa..ada juga beberapa nama yg sy rapat Shahliza & Erni Nazira , Musliha, Surayahani , Maslina & Apiza (ni kawan yg sama2 dengan saya wakil sekolah dalam acara sukan, dari tahun 2 sampai tahun 6)...setiap orang mempunyai jalan cerita yang menyeronokkan...hehehehe

Masuk form 1 , arghhh masa ni sy agak stress, di sebabkan keputusan UPSR yang baik, makanya sy terpisah dengan kawan-kawan yg lain, memandangkan sy juga berpindah sekolah baru...so masa tu dalam kelas sy ramai kwan-kawan yang baru.....nak sesuaikan diri semula dgn kawan baru.....kat sinilah sy mengenali seorang teman yang baik, lemah lembut, cantik sangat, putih..nama dia hasanah....tapi persahabatan kami tak lama, sbb selepas tu Hasanah kena pindah sekolah lain..huhuhuhu...sedih sangat masa tu.....lama sangat kami tak dapat jumpa....last2 tahun lepas saya jumpa dia semula...alhamdulillah...selepas bertahun-tahun terpisah...

Bila cerita peringkat menengah ni...waktu zaman-zaman remaja laaa konon-konon....saya berkawan baik dengan Maslina....saya & kawan panggil dia Sepet..sebenarnya sy dah lama kenal dia, dari sekolah rendah lagi...smua d sebabkan kami yang sangat aktif bersukan masa tu, dari sekolah rendah smpi sekolah menengah, wakil belia bahagian daerah lagi....tido kat wisma belia satu katil, tido rumah cikgu kat Endau masa wakil sek utk karnival sukan kat ungku Mohsin & mcm2 lagi..so ms kami bnyak habis bersama....Mas ni kepala agak gila2...buat sy senang kawan dgn dia, banyak bnda kami share bersama.....paling tak bole lupa bila kami mandi sesama...tapi kami buka Lesbi ok..may b d sbbkan kami terlalu rapat....so smpi jd tak kisah :) persahabatan kami agak berlarutan hingga ke form 5....ms ni laaaa kami kena Khatijah,Suzana,Suhana (ni antara teman2 yg rapat tika tu) , yg paling kelakar sangat, bila kami nk g latihan netball kami pernah naik moto bertiga...punyalah haaaiiii x takut masa tu....kalo ingat balik msti kelakar laaa, lagi bila jumpa lek....msti x tinggal cerita ni & cerita lagi satu tentang khatijah nak masuk laut....hehhehehe...mas or khaty awak semua ingat x??skrg ni masing dah ada keluarga sendiri....seyes, sy rindu korang!!!

Zaman sekolah menengah berlalu, bermula zaman kolej...so zaman kolej ni adalah beberapa teman yang sy rindui termasuk Mardiana (Teman naik bus, turun bus sesama) , turun depan PO JB....takut nak salah naik bus....arghh....kelakar laaaa...selain tu Farah (kawan sekolej saya sama dengan Mardiana) , kawan bergosip dalam kuliah...dengar dia keja bank skrg, tp dah lost contact, harap dapat jumpa dia lagi...huhuhuhu...Sarina(kawan st kolej).....

kalo nak cerita zaman bekerja ni sy rapat ngan Lyeza (skrg dia kat KL, bahagia bersama Suami and anak lelakinya) dia pandai sangat masak...hehehhe...rindu nak makan masakan dia....

Selain mereka...cikgu-cikgu yang pernah menyalurkan ilmu dari sy kecil hingga dewasa juga meninggalkan jejak dlm hidup sy seperti ustaz zainal, cikgu zul,Ustazah Zabedah, Sir Khairul dan ramai lagi yg tak mampu sy sebutkan satu persatu...

Hmmm....ni laaa diantara org yg sy rindui....Sy berharap sangat satu hari nanti sy dapat kumpulkan kesemua mereka yg meninggalkan jejak kat hidup saya.....sy  teringin sangat jumpa mereka....belum ada rezeki untuk saya...semoga mereka semua berada didalam lindungan Allah hendaknya & bahagia dengan kehidupan masing2..insyaAllah...