Tuesday, 7 October 2014

Resepi Donut simple ala kikin

Assalammualaikum....

Cuti raya haji lepas, tetiba mood rasa rajin yang amat...so dalam kepala ni merancang untuk buat donut....percubaan kali pertama buat donut dengan hidayah, hasilnya masa baru goreng...lembut..tapi bila sejuk, balik dinding pun dinding bole retak...kihkihkih...so kiranya ini adalah percubaan kali ke-2.

So saya bercadang buat adunan mcm sy buat adunan roti perancis...gunakan ikut bahan-bahan yang saya rasa bersesuaian laaaa...kiranya ini cubaan hentam sajalah.....hehehehe

Bahan- bahan yang sy guna

500g Tepung gandum
Susu
1 sudu teh Garam
Yis (Ibu roti)
Sedikit Marjerin

Cara-Cara :
  • Saya campurkan tepung gandum,garam and yis, letak kan sedikit air and susu
  • Uli sehingga adunan tu tak melekit and kelihatan licin
  • kalo tangan tak kuat nk uli, tumbuk-tumbuk je adunan tu..hehehehe
  • then , masukkan majerin and uli lagi
  • Biarkan adunan selama 1/2 jam sehingga adunan naik/mengembang dari size asal
  • Bentuk ikut kesukaan sendiri (spiral ke, bulat2 ke)
  • Biarkan 15 minute , then goreng
So hasilnya alhamdulillah memuaskan...mak kata bole jual..love you mak!!!kihkihkih....



Abaikan yang hangit-hangit tu...husband sejati saya yang tolong goreng...ouuchhhh

Hijrah ke jalan Allah

Assalammualaikum..

Hijrah? Apa yang dikatakan dengan hijrah? ok jom kite sama-sama tahu apa itu penghijrahan.

Hijrah bermaksud perpindahan dengan tujuan untuk menegakkan kalimah ALLAH, seperti yang berlaku pada zaman Rasulluah s.a.w. iaitu perpindahan dari Makkah ke Madinah. Bnyak ayat yang menyebut tentang hal ini. Antaranya firman ALLAH S.W.T. yang bermaksud: "sesungguhnya orang-orang yang beriman, yang berhijrah di jalan ALLAH, mereka mengharapkan rahmat ALLAH dan ALLAH, mereka mengharapkan rahmat ALLAH dan ALLAH itu maha pengampun lagi maha penyayang." (surah al-baqarah: 218).

Hijrah juga bermakna meninggalkan sifat negatif atau perangai yang buruk. Sabda Rasuluallah s.a.w. yang bermaksud "Orang yang berhijrah itu ialah yang berhijrah daripada apa-apa yang dilarang oleh ALLAH."(Riwayat Ahmad Daripada Abu Hurairah r.a)

Hurmm..hijrah bukan sesuatu yang mudah kan..hijrah memerlukan banyak pengorbanan..ingin melakukan satu penghijrahan hati kena kuat..bila kite niat untuk lakukan penghijrahan pasti akan banyak dugaan yang datang.

Pernah tak kite alami perasaan ini, bila hati ingin melakukan penghijrahan tetapi kite rasa malu dengan orang sekeliling. kite rasa malu dengan apa yang akan orang kata, kite rasa takut di ejek oleh kawan-kawan yang masih belum ingin lakukan penghijrahan. Bila ia berlaku apa yang ingin kite lakukan pasti akan tertangguh-tangguh kan? saya bagi contoh, dulu kite bukan seorang yang berhijab.... Bila satu masa Allah telah menggerakkan hati kite untuk berubah, kite ada keinginan untuk berhijab tapi pasti pada mulanya kite akan rasa malu dan tak tahu bagaimana untuk mulakan...apatah lagi jika penerimaan kawan-kawan yang agak moden mengatakan berhijab itu kolot...tak cantik.... Perasaan itu pasti berbelah bahagi kan?? If rakan-rakan memberi sokongan and galakkan atas perubahan kite pasti tiada masalah kan? terus terang saya katakan pengaruh rakan-rakan adakalanya lebih kuat berbanding family (nnti sy akan ceritakan lebih lanjut kenapa dan mengapa).

Tapi kan bila kite fikirkan sejenak, kenapa kite terlalu fikiran pandangan manusia yang tidak menyokong hijrah kebaikkan kite, kenapa kite perlu fikirkan rasa malu bila di ejek or di cemuh atas penghijrahan kite. Sepatutnya lebih utama adalah kite mengutamakan pandangan Allah sendiri dahulu baru lah yg lain-lain....kite harus ada perasaaan malu kepada Allah...ahhh....dalam kehidupan kite ni, sebenarnya kite terlalu memikirkan keutamaan dunia kan..huhuhu...sedihnya...

Inilah fitrah alam, sebagai manusia kite kena berserah diri pada Allah, terlalu banyak dugaan kite untuk menjadi Muslim/Muslimah yang sejati...dengan arus dunia yang semakin maju, terlalu bersifat international sehingga adakalanya ciri islam di ketepikan, fitnah dajal yang semakin berleluasa adalah cabaran terbesar yang perlu kite hadapi. Jin/syaitan tak pernah jemu mencari kawan untuk menemani mereka di neraka kelak...huhuhuhu

Marilah sama-sama kite berhijrah ke jalan Allah...memohon semoga Allah sentiasa memelihara kite and memberikan kite petunjuk dalam mencari hidayah-NYA.....

wallahualam....