Saturday, 14 September 2013

Resepi jemput-jemput udang version kikin

Hahahahaha...tittle entry mcm poyo kan..

Atas permintaan seorang sahabat, dia meminta aku untuk menulis resepi masakan yg biasa aku hidangkan kepada mereka...

Ok, first aku mula kan dengan resepi jemput-jemput udang

BAHAN-BAHAN

Tepung gandum
Udang - dipotong
Daun sup - cincang halus
Bawang - cincang halus
Sedikit bicarbonate 
Sedikit baking powder
1 biji Telur
Garam

CARA-CARA

1) rendamkan garam bersama air panas 
2) masukkan air garam tadi ke tepung gandum - di gaul
3) masukkan telur digaul sebati
4) letak sedikit air sejuk Dan di gaul lagi hingga sebati - jgn terlalu cair nnti mudah di serap minyak
5) masukkan sedikit bicarbonate Dan baking powder
6) masukkan udang yg telah di potong kepada beberapa bahagian
7) masukkan daun sup

Opssss....jgn goring dulu

Tunggu sehingga 15-30 min  & letakkan di dalam petiais untuk memastikan segala BAHAN menjadi sebati 

Then bolehlah digoreng, selamat mencuba!

Pic nnti sy letak ea...

Assalammualaikum 

Friday, 12 July 2013

Kisah arwah Yasmin J hunwink telah dinovelkan dengan jayanya

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Hari ni 12 July bersamaan 3 Ramadhan ,
Hari ni juga genaplah 1 tahun 39 hari pemergian si cantik manis arwah yasmin.
Namun namanya masih kekal dibibir and sentiasa segar dalam ingatan semua orang
kenangan  bersama arwah bg mereka yang mengenalinya tidak pernah padam
istimewa sungguh insan bernama Yasmin Johan
Doa tidak pernah putus-putus dititipkan kepada arwah
Inilah bukti kekuasaan Allah
Bila seseorang itu baik di dunia, bila dah tiada lagi di mukabumi ini
Orang akan sentiasa mengingati & mendoakan kesejahteraan kite
Jika kite juga ingin begitu, berbuat baiklah terhadap ibubapa,kawan2,binatang dan segala apa yg ada di dunia milik Allah ini

ah..terlalu panjang sinopsis aku...
Terus terang Ini merupakan entry aku yang ke 5 tentang arwah.
dan aku tak pernah jemu tentang cerita ini
sebenarnya masa genap setahun pemergian arwah, ingin sekali aku mencoretkan entry baru tentang arwah
tanda aku mengingatinya, namun demi kekangan masa, aku tak dapat melaksanakannya
kerna bila aku start bercerita tentang arwah, pastinya aku memerlukan masa yg panjang
kerana banyak perkara yg ingin aku kongsikan

Alhamdulillah, Novel Yasmin telah pun berjaya di edarkan yang diberi judul "LOVE YASMIN"
Tahniah aku ucapkan kepada syimir sebagai pengarang novel ini dan dapat menyiapkan novel ini dengan jayanya
Aku pasti ramai dah memperolehinya & juga membacanya
Dan aku pasti ramai yang sudah mengetahui kisah sebenar-benarnya siapa yasmin & bagaimana kemalangan itu berlaku
Dan aku berharap, tiada lagi suara-suara liar yang memperkatakan sesuatu yang buruk kepada org yang sudah tiada

Jika sesiapa yang sudah membaca novel ini
pastinya mereka benar-benar memahami perasaan keluarganya yang sangat merasai pemergian arwah lagi-lagi Encik Johan (Ayah kepada Yasmin)
Disaat-saat akhir arwah meninggalkan keluarganya
Berlaku sesuatu perbalahan antara arwah dan Encik Johan, sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini kerana arwah sangat manja & rapat dengan ayahnya tapi malam disaat arwah ingin dijemput Allah , perbalahan itu telah berlaku & membuatkan arwah merajuk hati.
Disaat En Johan belum pun sempat memujuk arwah, arwah telah pun pergi untuk selama-lamanya.
Bayangkan.......bayangkan...apakah perasaan beliau...
If kite juga berada dalam keadaan sebegitu..apakah yang kite rasa??
Pastinya sangat terkilan bukan?
Sehingga berlaku kemalangan , mereka tak kuat dan tak mampu untuk melihat sendiri jasad arwah kecuali adik arwah Muiz,
Betapa sukar untuk mempercayai permata yang disayangi  hilang secara tiba-tiba.
Arwah anak yang baik...patuh pada arahan ibubapa....Allah telah ambil buat selama2nya..
So please letakkan perasaan kite berada sama dengan perasaan keluarganya..
Tolong hentikan keluarkan perkataan2 yang menyentuh hati keluarga arwah.
Semoga dengan penerbitan novel ini, dapat kite sama-sama mengambil iktibar atas apa yang berlaku
Yang hidup, tidak akan hidup untuk selamanya, pasti akan pergi satu hari nanti.bila sampi waktunya

Bagi sesiapa yang telah membaca novel ini
Pastinya akan baca part perubahan yang berlaku pada diri yasmin
perubahan emosi, selera dll
Ini memberi petanda bahawa ajalnya semakin menghampiri
namun perubahan itu tiada siapa sedari
Di sini kite dapat mempelajari bahawa setiap insan yang ingin meninggalkan kite
Pasti akan memberi "tanda-tanda" kepada kite
bahawa dia akan meninggalkan kite untuk selamanya
cuma kite sebagai manusia biasa
kurang sensitif terhadap semua ini
kerana kite manusia yang tidak sempurna
kesempurnaan itu milik Allah s.w.t
sekali lagi ini membuktikan kekuasaan Allah s.w.t

Novel ini sangat memberi kesan ke dalam hati
Bila aku baca bab tertentu
Kadangkala aku rasa aku telah berada dalam situasi itu
lagi-lagi saat berlaku kemalangan itu, saat membaca kesedihan hati keluarga arwah
sangat memilukan...semoga mereka terus tabah

Thanks again for syimir atas usaha yang jitu
Menunggu novel ini smpi ke tangan aku merupakan satu penantian yg sangat mendebarkan
Aku menelaah novel ini ketika aku dalam perjalanan ke Kuala terengganu, dalam kereta
Thanks pada kak Saz kerana sudi membuat kiriman secepat yang di inginkan

Marilah sama-sama sedekah Al Fatihah kepada mereka yang telah tiada.

Assalammualaikum






Thursday, 11 July 2013

Alhamdulillah

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
2 Ramadhan 1434 Hijrah

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Alhamdulillah
Hari ini masih didalam bulan ramadhan
Allah masih memberi aku kesempatan utk bertemu dengannya

Alhamdulillah
Allah masih beri aku peluang utk memperbanyakkan amalan aku
memperbaiki diri aku
Top up mana yang perlu
Tampal mana yang berlubang
merebut peluang yg di sediakan
di bulan yg penuh barakah ini
bagi persediaan dan bekalan di alam lain

Di bawah ni aku kongsikan bersama kesempurnaan Ibadah puasa
Semoga kite sama2 memperolehi keuntungan di bulan yg penuh keberkatan ini.
amin....

Menuju Kesempurnaan Ibadah Puasa

Imam Al-Ghazali telah menggariskan kewajipan-kewajipan batiniyah puasa itu, antara lain seperti berikut:
  • Memejamkan mata dan menahannya daripada meluaskan pemandangan kepada segala perkara yang tercela dan dibenci oleh agama dan juga kepada segala sesuatu yang boleh mengganggu hati, serta melalaikannya daripada mengingati Allah s.w.t
  • Memelihara lidah daripada bercakap-cakap yang kosong, bohong, mengumpat, membuat fitnah, bercakap kotor, menimbulkan permusuhan dan mengucapkan kata-kata ria'.
  • Memelihara pendengaran daripada mendengar hal-hal yang dilarang dan dibenci, sebab setiap yang haram diucapkan, haram pula didengarkan. Dan kerana itu jugalah, Allah s.w.t. telah menyamakan pendengaran kepada sesuatu semacam itu dengan memakan barang-barang yang diharamkan, sebagaimana dalam firman-Nya yang bermaksud: "Mereka sangat suka mendengar perkara yang bohong dan memakan barang yang haram."
    (Surah Al-Maidah:42)
  • Memelihara seluruh anggota tubuh badan yang lain daripada membuat dosa, dan memeliharanya juga daripada segala yang dibenci. Demikian pula menahan perut daripada makan makanan syubhah waktu berbuka puasa. Kerana apalah gunanya berpuasa daripada memakan makanan yang halal, kemudian bila berbuka pula, dia memakan makanan yang haram.
  • Janganlah membanyakkan makan waktu berbuka puasa, sekalipun daripada makanan yang halal, sehingga perutnya terlampau kenyang, kerana tidak ada bekas yang paling dibenci Allah s.w.t. daripada perut yang penuh dengan makanan yang halal.

Tuesday, 9 July 2013

Allah pembuka pintu segala rezeki

Banyak kali aku pesan dalam diri aku
Pintu rezeki aku bukan pada sapa-sapa

Banyak kali aku ingatkan diri aku
Rezeki itu datangnya hanya dari Allah

Acapkali aku tanamkan dalam hati aku
Jika aku inginkan sesuatu aku kena rajin berdoa
dan aku juga kena berusaha bila aku mahukan sesuatu
selepas itu segala keputusan berserah kepada Allah

Jika apa aku mahu, bukan rezeki aku
aku buat macam mana pun
ianya tetap bukan untuk aku
yakin!!!ada yang lebih baik dari apa yg kita inginkan
Ingat! hendaklah bersangka baik terhadap Allah...
setiap apa yan berlaku mempunyai hikmah yg tidak kite ketahui...
sesungguhnya perancangan Allah sangat indah

bila aku berada dalam situasi pasar/Bazar
ramai peniaga yg menjual product/barang yg sama
bila aku beli kat seseorg peniaga tu
aku yakin, bahawa itu adalah rezeki untuk dia yg Allah aturkan
Allah mengerakkan hati aku menjadi pelanggan peniaga tu kan?
Bukan kah ini sesuatu yang indah....
sesungguhnya....
Rezeki itu sememangnya dtg dari Allah
Percayalah!

Wednesday, 3 July 2013

bengal

Assalamualaikum...

kepala bengal
bengal dengan segala permainan
menjelekkan
kepuraan


kepala bengal bila melihat sekeliling aku
kamu dengan sikap yang menjengkelkan
bosan setiap kali mengingati , bengal kepala aku
hirisan kebosanan itu menghembus setiap hari aku
setiap masa mendengar cerita yang sama
tiada yang berbeza
tak de usaha untuk cuba perbaiki semuanya
setiap orang mempertahankan diri sendiri

cubalah mengalah
ko dah cukup dewasa utk menangani
tak rugi jika kau mengalah
jgn ikut keras kepalamu
apa yang kau mahu??
semua org perlu ikut segala rentakmu yg dungu??
Dia manusia seperti kamu
Dia ada hati perasaan seperti kamu
yang sentiasa terperangkap dalam sejarah lama
dengan setiap kelakuanmu
yang menyakitkan perasaannya
dan yg pasti ianya berpunca dari kamu

aku inginkan ketenangan dalam situasi begini
aku inginkan kebahagiaan dalam kelompok ini
sampai sekarang aku cuba fahamkan
kenapa kau tiada perasaan utk cuba mendamaikan

keadaan begini
membuatkan aku bengal

Friday, 15 March 2013

Kehilangan itu pasti menyakitkan

Assalammualaikum

Perbualan aku bersama suami tentang satu kehilangan
Membuat aku start berfikir
Hmmmm
Ya Allah mmg ianya sangat menyentuh hati aku
Aku tak salahkan suami aku
Tapi aku bersyukur sangat
Kerana pada aku
Suami aku telah mengingatkan aku
Tentang kehilangan yang mungkin aku tak sangka

Benar kah aku bersedia??
Kata-kat kadangkala tak setara dengan apa yang ada di dalam hati
~~~~~~~~~~~~

Suami : syg, sy rasa awak tak bersedia lg kan?
Aku : haaa? bersedia apa?
Suami : awak kena bersedia dari sekarang syg, sbb sy tak nampak awak ni dah bersedia
Aku : ape dia?
Suami : awak kena bersedia if awak kehilangan mak ngan abah

Aku terdiam...serious aku tersentap...then dalam keadaan aku gagap aku jawab

Aku : memanglah sy kena redha atas segala kehilangan Walau hati sedih
Suami : sy dah pernah merasa erti kehilangan, so dah ada pengalaman, utk awak sy tengok awak masih tak bersedia lg if satu hari nnti terjadi ape2 kat emak & abah... Mulut boleh cakap akan terima semuanya...tapi sy takut awak dengan keadaan awak nnti
aku : semua org akan sedih kan..bila kehilangan seseorg yg di sygi...perasaan itu tetap ada
( aku Cuba membohongi hati ketika itu,sedangkan hati menjadi sayu tiba2)

~~~~~~~~~~~~~~~

Seriously, selepas perbualan ini bersama suami, aku tak henti berfikir
Sediakah aku?
Jika umur ku lagi panjang dari abah & emak
Dan aku merasai detik kehilangan mereka
Bagaimana situasi aku nnti??
Ya Allah....aku dapat rasai perasaan itu

Ya Allah aku sygkan mereka
Apa yg aku lakukan sekarang ni
Tak mungkin mampu membalas setiap pengorbanan mereka
Aku Cuba membahagiakan mereka
Walau apa keadaan aku

Ya Allah
Ampunkanlah dosa kedua ibubapaku
Matikanlah mereka dalam iman
Jauhi mereka dari siksaan kubur
Jauhkan mereka dari seksa api neraka
Ya Allah
Jadikan mereka salah satu ahli syurga
Bebanilah segala dosa mereka Keatas aku
Biar setiap dosa mereka aku pikul ya Allah

Yaaa, mungkin betul Kate suami aku
Aku tak bersedia kehilangan mereka
Kerana aku belum puas membahagiakan mereka
Tapi siapa aku?
Aku tak tau siapakah yang akan pergi dulu
Mungkin aku?abah?emak?suamiku
Itu semua ditangan Allah
Rahsia Allah

Ya Allah
Andai umur ku yg panjang dari mereka
Tabahkanlah hatiku
Supaya tangisan Dan kesedihan aku tidak membebani mereka ya Allah
Aku ingin mereka bahagia

Amin.....

150213

Thursday, 14 February 2013

Tidak malukah dengan Allah?

Assalammualaikum & Salam sejahtera


Tidak malukah kite dengan Allah?
Bila bernafas dgn hak Allah
Berjalan dengan hak Allah
Makan dengan pemberian Allah
Tapi masih lupakan tentang Allah.

Tak malukah kite?
Bila diberikan nikmat
Sihat anggota badan
Kehidupan yang senang
Dikurniakan suami,isteri,anak2 tersayang
Kite masih berat anggota badan
Untuk sujud kepada Allah

Tak malukah kite
Bila diri dilanda musibah
Baru kite ingat Allah
Memohon diberi jalan kesenangan
Dari segala kesulitan
Sedangkan bila senang
Menyebut nama Allah sekali pun payah!

Tak malukah kite
Bila kite senang
Lupa segala pertolongan yang Allah berikan
Riak & takbur atas segala kurniaan
Mendabik dada pada sekeliling alam
Sedang kan kite lupa
Bukan apa yg kite ada hanya pinjaman?

Tak malukah kite?
Tak malukah kite?
Bila Allah bg kesempatan
Untuk memohon keampunan
Bagi menyedari segala kekhilafan
Kite terus hanyut dibuai kenikmatan
Tanpa memikirkan segala balasan yang akan Allah turunkan

Sedarlah diri
Bangkitlah wahai hati
Hidup ini bukan berpanjangan
Esok lusa mungkin akan tiba masanya
Adakah kite terus ingin mengumpul dosa?
Mendapat balasan azab neraka?
Apabila tiba malaikat maut ingin mencabut nyawa
Barulah penyesalan akan kunjung tiba
Atau tika sedang berseronok dengan Hal dunia
Nyawa diambil dengan tiba-tiba
Tanpa sempat memohon keredhaan ilahi
Waktu itu sudah terlambat wahai diri
Segala amalan yang dilakukan akan dihisab di akhirat nanti

Auzubillah

Ya Allah, jadikan hambaMU Muslim/muslimah yang sejati ya Allah
PadaMU ku bersujud

130224



Sunday, 10 February 2013

Setiap dugaan ada hikmahnya, Alhamdulillah

Satu waktu dulu
Bila aku diberitahu doctor
Yang aku menghidapi satu penyakit kronik
Penyakit yang akan aku hadapi seumur hidup
Perasaan aku sangat kosong
Tidak rasa kecewa
Ini dugaan aku

Setiap hari bila aku surf Internet
Aku tak lepas mencari dan mencari
Mencari apakah sbnrnya penyakit ini
Dan melalui apa yg telah aku temukan
Yesss, mmg benar penyakit ini berbahaya
Dugaan aku

Apa reaksi aku?
Pada mulanya aku rasa sangat keliru
Kenapakah ia datang secara tiba-tiba?
Sedangkan aku sihat je before ni
Hahahaha..ceteknya iman didada aku
Itulah namanya kehendak Allah
Kun fayakun , maka jadilah
Dan apa yang ada pada aku bukanlah hak milik aku

Setiap hari tahap kesihatan aku
Makin lama semakin terjejas
Dan doctor pula telah membekalkan aku
Pelbagai jenis ubatan & adakalanya tak mampu utk aku telan
Kesan dari Itu,
Aku menghadapi kenaikkan berat badan yg mendadak
Sehingga membuka mulut orang disekeliling aku
Untuk bertanya kan tentang itu
Ini juga dugaan utk aku

Dari hari ke hari
Satu persatu kesakitan berpunca dari penyakit itu
Membuat banyak perubahan pd aku
Sangat memberi kesan dalam kehidupan seharian aku
Aku semakin kuatkan diri
Disamping ada seorang suami disisi yg sntiasa menemani
Kawan yang tak putus memberi semangat
Hanya Allah mampu membalas setiap kebaikkan
Aku yakinkan diri aku bahawa setiap penyakit ada penawar & ubatnya
Kecuali MATI
Apa yang doctor katakan hanyalah dari ilmunya
Tapi sesungguhnya ilmu Allah lagi tinggi
Yang tak mampu disangkalkan lagi
Jika ia menginginkan sesuatu
Maka jadilah.

Dari dugaan Allah ni
Ada banyak hikmah yang aku perolehi
Segala penawar penyakit Itu terkandung di dalam Al QURAN
Demi Allah, bila aku mengamalkan diri membaca Kitab suci ini
Allah memberi keizinan dengan mengurangkan rasa beban kesakitan ini
Subhanallah..
Besarnya mukjizat Allah

Setiap hari aku semakin faham dengan kejadian alam
Aku semakin faham dari mana kite datang
Aku semakin faham apa tujuan kite diciptakan
Aku semakin faham ada banyak lagi ciptaan Allah selain manusia
Dan sekarang aku jua akui
Setiap dugaan yang Allah berikan pada aku
Ada kebaikkannya untuk aku
Dan juga orang-orang di sekeliling aku

Di waktu ini
Di saat ini
Aku sedang menerima setiap dugaan yg Allah berikan
Dan aku sangat yakin dalam hati
Apa yang Allah berikan ini
Adalah yang terbaik untuk aku


Bersangka baiklah dengan Allah
Kerana DIA lah Maha mengetahui setiap terjadinya sesuatu
Sesungguhnya Allah Itu Maha pengasih & Penyayang
Aku sangat bertuah kerana menjadi pilihan dalam menerima dugaan ini
Sekurang-kurangnya aku telah diberi peringatan
Alhamdulillah Alhamdulillah alhamdulillah






Friday, 8 February 2013

Bersikap adil utk diri & orang lain

Mana satu pilihan yang diambil
Samada ingin berkata benar
Tapi menyakitkan
Atau
Tidak bercakap benar
Untuk menjaga hati teman,rakan dan orang di sekeliling kita
Adakah itu tindakan tidak menyakitkan perasaan mereka?

Semua ada pandangan sendiri
Sebab akal fikiran yang dikurniakan
Bertuah kan manusia dianugerahkan Allah sesuatu tak terhingga
Inilah yang membezakan manusia & haiwan
Tapi sayang...
Kite sering melakukan sesuatu
Yang sama taraf seperti binatang
ah....kasarkah bila aku kata begini?
Bukankah itu reality
Namun tak semua dari kite bersikap sebegini
Masih ada berhati mulia
Alhamdulillah

Berbalik pada persoalan tadi
Mana satu tindakan yang baik?
Berterus terang atau tidak bercakap benar?

Bagi pandangan aku sendiri
Bersikap Jujur itu adalah pilihan terbaik
walau kadangkala perkara itu menyakitkan
Aku yakin kite mampu terima kejujuran

Tapi

Bila kite tak bercakap benar
Atau kite menipu
Dengan alasan utk menjaga hati
Kesannya akan datang lebih buruk
Bila diketahui kebenarannya
Dari situ....
Timbulan kurang percaya antara kite

Dalam hidup utk berlaku jujur
Terlalu sukar utk kite lakukan
Kite terlalu memikirkan utk menjaga hati
Sedangkan dalam sedar tak sedar
Kite juga telah menyakiti hati.







Thursday, 7 February 2013

Mimpi yang panjang

Hidup ini terlalu indah untuk aku kotori
Berpaling kebelakang
Sesuatu yg tak mungkin akan jadi
Lumrah manusia seperti aku

Hari ini bila kite jatuh sendiri
Kite tersedar dari mimpi
Itu hanya seketika, aku pasti
Esok-esok utamakan duniawi
Emmmm...siapa sebenarnya yang kejam pada diri?
Duniakah?
orang lainkah?
Atau diri kite sendiri??

Hahahaha..tiba-tiba aku tersenyum sendiri
Manusia manakah yang suci
Yang sentiasa mampu melihat keburukkan sendiri?
Jari satu sentiasa menunding
Tapi sayangnya tak pernah sedar
Jari yang empat lagi menuju diri sendiri

Cuba kongsi cerita
Aku mahu tahu
Siapakah yang selalu puas dengan apa yg dia ada?
Jangan sekali kau berdusta
Allah tahu segala

Kadangkala mulut lancar berbicara
Redha, ikhlas, syukur
Sampaikah pada hati kite?
Sukar diungkap
kerana kite sendiri susah nak pasti
Dimanakah tahap keredhaan hati

Aku tak sempurna
Aku juga banyak dosa
Stiap hari aku fikirkan apa yang akan aku terima
Bila tiba harinya kelak
Aku cuba untuk menjadi diri aku
Walau aku tergelincir jauh dibelakang
Tapi aku cuba
Semoga dalam kelemahan aku ini
Kelemahan orang-orang yang aku sayangi
Akan dibantu oleh-Nya
Amin....amin...amin










Wednesday, 30 January 2013

Bila diri diduga

Kemana aku pergi
Sering diutarakan soalan yg sama
Kadangkala tak mampu membalas setiap kata
Perubahan diri sering dipersoalkan mengapa
Hati bahagia mungkin Itu jawapan terbaik sebaiknya

Aku sendiri tak menyangka
Namun kuasa Allah mengatasi segala
Siapa aku untuk menidakkan segala
Setiap yang datang aku harus terima
Setidak-tidaknya aku diberi peringatan
Apa yang Ada bukan hak aku selamanya
Kesabaran itu yang perlu diutama
Iman perlu tebal didada
Bagi menghindar prasangka pada yang Maha Esa

Kadangkala aku tersungkur aku kecewa
Kadangkala aku terleka dgn reality sbnarnya
Kadangkala aku mengenang nasib yg hiba
Tp bila pk balik semua tu untuk ape??
Bukankah setiap sesuatu yg Allah turunkan
Ada Sebab Dan hikmahnya?
Jadi mengapa aku harus berduka cita?
Biar kan saja ape orang nak kata

Setelah berbulan menghadapi dugaan ini
Pahit maung perit jerih dihadapi
Hati masih berdiri teguh terhadap takdir ilahi
Di sisi si suami setia teman menemani
Susah senang bersama di lalui
Manisnya nikmat Allah pinjamkan
Ketika aku diberi dugaan
Dikirimkan aku seorang teman yang baik hati
Yng tak jemu memberi sokongan diri
Alhamdulillah Indahnya tak terperi

Pelbagai usaha di lakukan
Cabaran amat berat untuk diri & suami
Mempelajari erti redha
Mempelajari erti ikhlas menerima
Mendalami Kekuasaan ilahi
Walau berat dugaan Demi dugaan menanti
Aku harus cekal

Tika aku meninggalkan coretan di alam cyber
Alhamdulillah sedikit Demi sedikit perubahan aku terima
Sentiasa menadah tangan memohon bantuan
Dari Maha Pencipta
Adakala aku terlena
Namun aku dibangunkan dari lena
Ya Allah bersyukurnya aku
Tahap mana penyembuhan yang di beri pada aku
Aku terima dengan hati terbuka
Apa yang aku miliki bukan hak milik aku selamanya
Terima kasih Allah
Tuhan pemilik alam semesta


Cetusan hati







Friday, 25 January 2013

Aku sayangkan Malaysia

Hurmmm
sekarang ni tak rasa aman
kat mana-mana ada pergaduhan
Manakah perpaduan??
Ah...knp mudah di pergunakan?
Sekali imbas ternyata kelihatan
Butakah penglihatan?

Nak kata kurang pandai
Allah dah kurniakan akal fikiran
Jadi..knp tak di pergunakan?
Mengapa yang Islam tak abis-abis nak berantakan?
Salahkah bersatu?
Mempertahankan tanah melayu
Jangan biarkan islam tenggelam
Bersama ketidak cerdik akal fikiran
Bersatu dengan org bukan islam
Itu bukan tindakan bijak
Nampak sngat dah terdesak nak kuasa
Hingga sanggup buat apa je
ah......
Sian rakyat yang tulus menyokong
Hakikat sebenar........
Mereka dipergunakan....
Dan mereka tak sedar....

Maaf,
Maaf,
Maaf,
Aku pun mmg nak islam membangun
Tapi bukan ini caranya
If aku tak diberi pilihan pun
Tak mungkin aku nak menyokong pemerintahan kafir
TAK MUNGKIN!
Kau tak akan mengerti
Bila mereka menguasai

Sekarang ni pun aku boleh lihat
Agama kite sesuka hati nak persenda
itu pun masih buta??
Kalimah Allah sesuka hati mereka nak letak dalam bible
wey....tak kan nak diam je!
If mereka menggunakan nama Allah dalam menyebarkan agama kite
Mana letak ISLAM ni????
serious aku sedih.......

Rakyat Malaysia masih beruntung
Mahukah kite menjadi seperti negara lain?
Turki,Perancis dll
Di mana Islam itu tidak di hormati???
Mahukah???

Marilah sama-sama kite berdoa
Semoga negara kite sentiasa aman
Semoga Islam kite bersatu
Semoga pemimpin sekarang adil, saksama
Dan memperjuangkan ISLAM itu yang utama.
Mengikut landasan yang betul
DOA!DOA!DOA!
Mengharapkan perubahan diri seorang
Agar yang buruk ditinggalkan
Ya Allah...indahnyaaa......
Andai semua umat islam dapat berfikiran begini
Itulah sebaik-baiknya kehidupan islam
Bukan mendoakan  kecelakaan

Ah...apalah ada pada suara aku.........
Tapi aku sangat harapkan keamanan....Ya Allah....
Ya...Rasululluah......bantulah umatmu....



Thursday, 24 January 2013

Mari kite sama-sama mengingati Khutbah terakhir Rasulullah


Satu peristiwa penting bulan Zulhijjah yang sering kita terlupa ialah bahawa Rasulullah S.A.W telah menyampaikan amanat terakhir kepada umat Islam. Khutbah terakhir ini disampaikan baginda pada 9 Zulhijjah Tahun Ke 10 Hijrah Di Lembah Uranah,Arafah. Justeru, marilah kita renungi khutbah tersebut yang merupakan khutbah terakhir Rasulullah S.A.W.


"Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu selepas ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikan ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini.

             Wahai manusia, seperti mana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang muslim sebagai amanah suci.Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.

             Janganlah kamu menyakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui tuhan kamu dan dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba adalah dibatalkan mulai sekarang. Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya kepada perkara-perkara kecil.

             Wahai mausia, sebagaimana kamu mempunyai hak terhadap isteri kamu mereka juga mempunyai hak terhadap kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka terhadap kamu maka mereka juga berhak diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik, beremah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu terhadap 
mereka ialah mereka sama sekali tidak memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

             Wahai manusia, dengarlah kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ‘ibadah haji' sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap muslimin adalah saudara kepada muslimin yang lain. Kamu semua adalah sama,tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lain kecuali taqwa dan beramal soleh.

             Ingatlah bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari nanti untuk dipertanggungjawabkan terhadap segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar daripada landasan kebenaran selepas ketiadaanku. 

Wahai manusia, tidak ada lagi nabi atau rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua 
perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku.

             Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah,bahawasanya telah aku sampaikan risalah Mu kepada hamba-hamba-Mu".    


Tuesday, 15 January 2013

Imbau kembali tuntutan AMBIGA






 

Ya Allah, selamatkanlah agama kami , lindungilah kami dari segala kekufuran, matikanlah kami dalam Islam.

 
------------------------------------------------------------

TUNTUTAN AMBIGA MELALUI IFC

1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh... dikenakan tindakan undang-undang.

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.

5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan Orang Islam,Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

7. Orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang Hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

Inilah perjuangan Ambiga yang sedang mendapat sokongan daripada orang Islam PAS dan PKR di dalam Negara kita hari ini. Kalau inilah yang kita mahukan,marilah kita menyatakan sokongan tanpa berbelah bagi kepada Ambiga dan IFC.Maruah Melayu Islam di bawah tapak kaki si Hindu Ambiga!