Sunday, 10 February 2013

Setiap dugaan ada hikmahnya, Alhamdulillah

Satu waktu dulu
Bila aku diberitahu doctor
Yang aku menghidapi satu penyakit kronik
Penyakit yang akan aku hadapi seumur hidup
Perasaan aku sangat kosong
Tidak rasa kecewa
Ini dugaan aku

Setiap hari bila aku surf Internet
Aku tak lepas mencari dan mencari
Mencari apakah sbnrnya penyakit ini
Dan melalui apa yg telah aku temukan
Yesss, mmg benar penyakit ini berbahaya
Dugaan aku

Apa reaksi aku?
Pada mulanya aku rasa sangat keliru
Kenapakah ia datang secara tiba-tiba?
Sedangkan aku sihat je before ni
Hahahaha..ceteknya iman didada aku
Itulah namanya kehendak Allah
Kun fayakun , maka jadilah
Dan apa yang ada pada aku bukanlah hak milik aku

Setiap hari tahap kesihatan aku
Makin lama semakin terjejas
Dan doctor pula telah membekalkan aku
Pelbagai jenis ubatan & adakalanya tak mampu utk aku telan
Kesan dari Itu,
Aku menghadapi kenaikkan berat badan yg mendadak
Sehingga membuka mulut orang disekeliling aku
Untuk bertanya kan tentang itu
Ini juga dugaan utk aku

Dari hari ke hari
Satu persatu kesakitan berpunca dari penyakit itu
Membuat banyak perubahan pd aku
Sangat memberi kesan dalam kehidupan seharian aku
Aku semakin kuatkan diri
Disamping ada seorang suami disisi yg sntiasa menemani
Kawan yang tak putus memberi semangat
Hanya Allah mampu membalas setiap kebaikkan
Aku yakinkan diri aku bahawa setiap penyakit ada penawar & ubatnya
Kecuali MATI
Apa yang doctor katakan hanyalah dari ilmunya
Tapi sesungguhnya ilmu Allah lagi tinggi
Yang tak mampu disangkalkan lagi
Jika ia menginginkan sesuatu
Maka jadilah.

Dari dugaan Allah ni
Ada banyak hikmah yang aku perolehi
Segala penawar penyakit Itu terkandung di dalam Al QURAN
Demi Allah, bila aku mengamalkan diri membaca Kitab suci ini
Allah memberi keizinan dengan mengurangkan rasa beban kesakitan ini
Subhanallah..
Besarnya mukjizat Allah

Setiap hari aku semakin faham dengan kejadian alam
Aku semakin faham dari mana kite datang
Aku semakin faham apa tujuan kite diciptakan
Aku semakin faham ada banyak lagi ciptaan Allah selain manusia
Dan sekarang aku jua akui
Setiap dugaan yang Allah berikan pada aku
Ada kebaikkannya untuk aku
Dan juga orang-orang di sekeliling aku

Di waktu ini
Di saat ini
Aku sedang menerima setiap dugaan yg Allah berikan
Dan aku sangat yakin dalam hati
Apa yang Allah berikan ini
Adalah yang terbaik untuk aku


Bersangka baiklah dengan Allah
Kerana DIA lah Maha mengetahui setiap terjadinya sesuatu
Sesungguhnya Allah Itu Maha pengasih & Penyayang
Aku sangat bertuah kerana menjadi pilihan dalam menerima dugaan ini
Sekurang-kurangnya aku telah diberi peringatan
Alhamdulillah Alhamdulillah alhamdulillah






2 comments:

  1. kak kin stay strong. Allah kan uji orang yang Dia sayang kan and Dia tahu kak kin kuat nak hadap semua ni. InsyaAllah if kak kin kuat semangat, kak kin boleh sihat kan :)

    ReplyDelete

Thanks frens :D

"Kehilangan" kucing kesayangan Mulat, Pocil, Popit

Assalammualaikum... Mulat. Entry ni sebenanrnya dah lama ada dalam draft, cuma aku tak publish . Waktu tu aku masih beremosi bila aku ...