Friday 8 February 2013

Bersikap adil utk diri & orang lain

Mana satu pilihan yang diambil
Samada ingin berkata benar
Tapi menyakitkan
Atau
Tidak bercakap benar
Untuk menjaga hati teman,rakan dan orang di sekeliling kita
Adakah itu tindakan tidak menyakitkan perasaan mereka?

Semua ada pandangan sendiri
Sebab akal fikiran yang dikurniakan
Bertuah kan manusia dianugerahkan Allah sesuatu tak terhingga
Inilah yang membezakan manusia & haiwan
Tapi sayang...
Kite sering melakukan sesuatu
Yang sama taraf seperti binatang
ah....kasarkah bila aku kata begini?
Bukankah itu reality
Namun tak semua dari kite bersikap sebegini
Masih ada berhati mulia
Alhamdulillah

Berbalik pada persoalan tadi
Mana satu tindakan yang baik?
Berterus terang atau tidak bercakap benar?

Bagi pandangan aku sendiri
Bersikap Jujur itu adalah pilihan terbaik
walau kadangkala perkara itu menyakitkan
Aku yakin kite mampu terima kejujuran

Tapi

Bila kite tak bercakap benar
Atau kite menipu
Dengan alasan utk menjaga hati
Kesannya akan datang lebih buruk
Bila diketahui kebenarannya
Dari situ....
Timbulan kurang percaya antara kite

Dalam hidup utk berlaku jujur
Terlalu sukar utk kite lakukan
Kite terlalu memikirkan utk menjaga hati
Sedangkan dalam sedar tak sedar
Kite juga telah menyakiti hati.







No comments:

Post a Comment

Thanks frens :D

Cerita tentang TECIK - my cat

Assalamualaikum. 28 Dec / 23.05pm / Tecik Ingat lagi kali pertama Allah temukan aku dgn tecik, kat pasar borong pandan, masa aku tgh ba...