Tuesday 7 October 2014

Resepi Donut simple ala kikin

Assalammualaikum....

Cuti raya haji lepas, tetiba mood rasa rajin yang amat...so dalam kepala ni merancang untuk buat donut....percubaan kali pertama buat donut dengan hidayah, hasilnya masa baru goreng...lembut..tapi bila sejuk, balik dinding pun dinding bole retak...kihkihkih...so kiranya ini adalah percubaan kali ke-2.

So saya bercadang buat adunan mcm sy buat adunan roti perancis...gunakan ikut bahan-bahan yang saya rasa bersesuaian laaaa...kiranya ini cubaan hentam sajalah.....hehehehe

Bahan- bahan yang sy guna

500g Tepung gandum
Susu
1 sudu teh Garam
Yis (Ibu roti)
Sedikit Marjerin

Cara-Cara :
  • Saya campurkan tepung gandum,garam and yis, letak kan sedikit air and susu
  • Uli sehingga adunan tu tak melekit and kelihatan licin
  • kalo tangan tak kuat nk uli, tumbuk-tumbuk je adunan tu..hehehehe
  • then , masukkan majerin and uli lagi
  • Biarkan adunan selama 1/2 jam sehingga adunan naik/mengembang dari size asal
  • Bentuk ikut kesukaan sendiri (spiral ke, bulat2 ke)
  • Biarkan 15 minute , then goreng
So hasilnya alhamdulillah memuaskan...mak kata bole jual..love you mak!!!kihkihkih....



Abaikan yang hangit-hangit tu...husband sejati saya yang tolong goreng...ouuchhhh

No comments:

Post a Comment

Thanks frens :D

Cerita tentang TECIK - my cat

Assalamualaikum. 28 Dec / 23.05pm / Tecik Ingat lagi kali pertama Allah temukan aku dgn tecik, kat pasar borong pandan, masa aku tgh ba...