Tuesday 16 July 2019

"Kehilangan" kucing kesayangan Mulat, Pocil, Popit

Assalammualaikum...

Mulat.

Entry ni sebenanrnya dah lama ada dalam draft, cuma aku tak publish . Waktu tu aku masih beremosi bila aku ingat tentang Mulat. Mana tak beremosinya, kerana asbab adanya Mulat lah aku start active dan timbulnya rasa kasih sayang yang tebal terhadap haiwan yang lain.

Mulat ni aku bela setelah berbelas-belas tahun aku dah tak bela kucing, itupun orang bagi pada aku..kononnya sebagai hadiah..aku layan mulat ni macam baby..balut dia bila tidur , tidurkan sebelah aku siap berslimut bagai 😂 dalam 2 minggu macam tu, aku kesian kat mulat sebab dia keseorangan tak de kawan..jadi aku tanya pada orang yang bagi aku kucing ni, yang aku nak carikan kawan mulat, dan orang tu bagitahu sebenanrnya mulat ni ada 3 lagi adik beradik lain. 1 ekor ada orang dah ambil..so tinggal 2 ekor..pada mulanya aku just nak ambil sekor je , tapi memikirkan kesian lagi sekor tinggal sorang2..jadi aku decide ambil 2 ekor sekali. Maka aku bagi nama dorang Mulat, Pocil, Popit.

Ni la tiga beradik tu , comel kan ? hihi msa ni umur 1 bulan lebih


Tapi mereka ni semua tinggal kenangan , satu persatu dah tinggalkan aku 😔

Mulat mula-mula yang hilang, mulat tak balik 1 hari..aku risau sangat, malam esoknya mulat balik dalam keadaan lemah sangat, bontot dia penuh najis...jadi aku cuci..tapi lepas tu mulat terus hilang tanpa khabar berita, aku tak tahu lah masih hidup atau dah pergi tinggalkan aku. Mulat ni sepanjang dia ada dengan aku, setiap kali aku balik rumah..dia sentiasa welcome kat aku, tergedik2 terguling2 kat depan pagar. Bila dia tak de, setiap kali aku balik dari mana-mana, aku rasa sunyi dan terbayang-bayang dia depan pintu pagar.

kemudian selepas mulat, Popit pulak tinggalkan aku, masa popit ni agak tragik sikit, popit dia pergi masa dia tengah mengandung. masa tu aku agak noob tentang hal kucing, mungkin popit tak bole nak beranak tu yang buat dia mati, aku memang tak jangka sebab tu kali ke 2 popit nak lahirkan anak. Jadi aku tak fikir akan ada masalah, bila aku tengok popit semakinlemah, aku bergegas nak bawa popit pergi VET, tapi tak sempat....popit pergi dengan tenang. Jujur aku meraung masa tu...aku call akkak aku , aku mennagis sedu-sedu..aku rasa bersalah sebab lambat bawa popit ke VET. hmmm maafkan ami opit. 😞 anak-anak popit semua dah "Pergi" juga, tak de sekor pun yang tinggal.

Finally, Pocil pun tinggalkan aku, Pocil pun pergi masa dia mengandung tapi pocil ni pergi dengan tiba-tiba..mungkin dia sakit tapi aku tak perasan, aku jumpa dia terbaring ket depan rumah dengan keadaan yang lemah , mulut dia bersemut , keadaan dia nazak masa tu. Pocil ni dari kecil memang sangat manja dan rapat dengan aku, sangat rapat, dia kalu nak tidur mesti dia tidur dekat dengan aku. Dari kecil dia ni memang agak istimewa, teletah dia sangat menghiburkan hati. Dia tahu aku tengah sedih, kalau aku mennagis..dia memang akan datang kat peha aku, seolah nak tenangkan aku, aku tulis ni pun bergenang mata aku..aku rindu semua. Tapi setakat tu je Allah izinkan aku bela dia , dalam setahun lebih. Yang ada sekarang hanyalah generasi pocil. Si Mucuk.

Nak kata aku sedih? jangan tanya soalan mcm ni, sebab hanya orang bela kucing je tahu perasaan tu macam mana. Sapa-sapa yang bela kucing, bila kucing dia mati dia tak nangis kan, aku respect gila kat orang tu.

Okaylah, hati aku tak tenang bila start cerita tentang dorang. Rasa sedih pun ada.. Kita jumpa next entry. Daaaaaa ~~~




No comments:

Post a Comment

Thanks frens :D

Cerita tentang TECIK - my cat

Assalamualaikum. 28 Dec / 23.05pm / Tecik Ingat lagi kali pertama Allah temukan aku dgn tecik, kat pasar borong pandan, masa aku tgh ba...