Thursday 4 July 2019

Cara aku rawat kucing Sporo

Assalamualaikum,

Semoga kita semua sentiasa berada dalam lindungan Allah hendaknya.

Actually aku menulis ni hanya untuk record aku, mana tahu bila aku dah tua nnti aku kurang ingat, jadinya aku bole buka balik and baca kat blog aku ni 😂

Aku malas nak bebel panjang aih..ni ubat dan cara2 aku rawat kucing sporo, cara kita mungkin tak sama.

Pastinya untuk mereka yang bela kucing , pada mulanya mmg tak akan tahu apakah ciri-ciri sporo jika terkena pada kucing kita..sampailah ia akan nampak kudis-kudis yang semakin lama semakin merebak dan membesar. Kebiasaan Kudis sporo akan ada di telinga, hidung kaki dan ekor.

Untuk mereka yg masih belum pasti, first sekali kena bawa VET untuk buat ujian pada kucing kesayangan anda. itu jalan mudah nak tahu bahawa kucing kita tu ada sporo or tak.

Macam kucing aku pada mulanya , dorang akan bersin berpanjangan, kemudian keluar kudis-kudis kecik kat telinga, kemudian kat kaki dan hidung. Yang penting bila dah tahu kucing kita kena sporo, tolong asingkan dari kucing yg lain, bekas makanan pun jangan share dengan yang lain,  Kurung (hati kena kental masa ni), sbb kucing kita akan merayu-rayu minta keluar.

Bila aku tahu kucing aku kena sporo, ubat-ubat biasa aku gunakan aku share kat bawah ni,


 
INOX - RM70

Inox ni kalau nak beli kat farmasi biasanya kena ada surat kebenaran doctor, tapi ada jenis farmasi yang okay je. ubat ni berbentuk kapsul. Aku hanya bg 1/2 kapsul ( ikut saranan doc) samada letak kat wetfood or direct terus masuk mulut kucing tu. kena bagi setiap hari tanpa gagal sehingga kucing sembuh ye.

Himalaya Liv 52 - RM 25

Ubat Liv.52 ni ubat hati , inox tu sebenar ubat manusia untuk bunuh kulat dalam badan, jadi untuk protect hati kucing , kita kena bagi sekali ubat hati ni untuk buang toksin dalam hati. ubat ni berbentuk pill , jadi aku hancurkan dan masukkan dalam makanan kucing sekali. ubat ni tak kisah nak bg makan samada setiap hari atau selang. Ubat ni merupakan suplement, jadinya ia tidak mendatangkan bahaya kepada kucing jika di ambil selalu.

PROGANIC - RM 25

Proganic ni aku gunakan untuk semburan luka luaran, untuk bagi luka cepat kering. Ianya hanya bukan untuk kudis sporo , untuk luka-luka yang lain pun boleh di guna pakai, proganic ni manusia ngan haiwan boleh guna. so amat jimat disini ye.. harga pun pada aku , masih lagi mampu milik..


MULTIVITAMIN RM 12

Selain itu aku juga ada beli multivitamin tambahan, untuk bagi pada kucing aku, aku beli kat HERO PET STATION, dorang dah packing siap-siap.


VIRGIN COCONUT OIL

Kalau ada model lebih sikit , boleh beli Coconut oil ni untuk si bulus, campurkan dengan makanan dia. Kalau aku, aku campurkan dlam ikan yang aku kisarkan. Fungsinya adalah untuk meningkat imun anak bulus kita. Harga dia aku lupa laa berapa aku beli ritu, dalam RM3+.++ macam tu kot.

So ini je ubat-ubatan yang aku guna untuk kucing-kucing yang kena SPORO. Aku hanya berusaha, selainnya aku tawakal pada Allah, Dia yang maha beri kesembuhan..at least kalau kucing tu 'PERGI' sekali pun..aku dah usaha apa aku mampu dari biarkan dia menahan kesakitan.

Suka untuk aku ingatkan ; untuk merawat kucing sporo ni memerlukan kesabaran yang tinggi, kesembuhan kucing itu mengikut antibodi kucing itu sendiri, ada yang makan masa sehingga 3-6 bulan. ada 1 bulan je dah nampak kesannya.. So plss plsss plssss Jangan give up. say no to PTS (put to sleep)


No comments:

Post a Comment

Thanks frens :D

Cerita tentang TECIK - my cat

Assalamualaikum. 28 Dec / 23.05pm / Tecik Ingat lagi kali pertama Allah temukan aku dgn tecik, kat pasar borong pandan, masa aku tgh ba...