Tuesday, 16 July 2019

Si Blackie

Assalamualaikum & Selamat Pagi,

Have a good day everyone 😊

Hari ni aku nak bercerita pasal Blackie, Blackie ni seekor anjing yang kawan aku bela untuk jaga kedai dia, dalam 2 minggu sekali aku melawat si blackie, bagi dia makan and berbual-bual dengan dia. Sampai satu tahap blackie ni dah kenal aku and agak rapat dengan aku.

Persekitaran blackie ni ada juga bulus-bulus yang sedang di rawat, bila aku bagi blackie makan dalam masa yang sama aku ambil kesempatan untuk belai sekali bulus-bulus yang sakit tu, yang kelakarnya bila blackie nampak aku layan bulus-bulus tu , blackie ni akan tunjuk dia jeles , dia akan bising dan protes. sampai pagar yang tempat hadang dia dilanggar-langgar, dia akan keep buat macam tu selagi aku masih pegang bulus-bulus tu.

Jadi nampak tak kat sini, binatang pun ada perasaan... Rasa cemburu, rasa ingin di sayangi dan sebagainya. Macam mana kita boleh kata binatang ni tak de perasaan? Dia pun ada rasa sakit bila di sakiti. Cuba kita letakkan diri kita tempat mereka, bila mana mereka tak mampu buat apa-apa bila mereka di sakiti oleh manusia. Kenapa kita tak tanamkan  dan semaikan rasa kasih sayang kepada makhluk Allah yang lain? mereka juga ada hak di bumi Allah ini.

Jadi selagi kita hidup kat dunia ni, sayangilah sesama makhluk..buatlah kebaikkan selagi kita mampu..asalkan apa yang kita buat itu tidak membawa kesan kepada orang lain. Tak rugi apa pun kan.

Done membebel.


No comments:

Post a Comment

Thanks frens :D

"Kehilangan" kucing kesayangan Mulat, Pocil, Popit

Assalammualaikum... Mulat. Entry ni sebenanrnya dah lama ada dalam draft, cuma aku tak publish . Waktu tu aku masih beremosi bila aku ...