Wednesday, 17 September 2014

Kita bukan yang sempurna.

Assalammualaikum..

Perbualan dengan rakan semalam membuat saya tergerak mencuri masa untuk menulis.

Sebenarnya saya cukup bersyukur dengan setiap dugaan yang Allah berikan kepada saya...At least jika saya lupa , Allah telah memberi peringatan kepada saya.Saya cuba terapkan pada diri bahawa setiap musibah yang Allah beri bukan kerana Allah membenci tapi kerana Allah terlalu menyayangi..

Saya bukan manusia yang sempurna dan tidak akan pernah sempurna, kesempurnaan itu hanya untuk Allah.Cuma ketika ini saya masih lagi mencari kekuatan untuk menjadikan diri saya umat Nabi Muhammad s.a.w yang mengikut segala sunnahnya. Hijrah ni bukan sesuatu yang mudah tapi penghijrahan ini sangat perlu pada diri seseorang... yang penting biarlah hijrah itu akan membawa kebaikkan kite dunia and akhirat.

Berbalik cerita perbualan saya bersama sahabat saya. Saya sangat menghormati sikap and pendiriannya. Dengan apa yang suami dia ada, beliau takut one day nnti beliau akan timbul perasaan RIAK. Bukan mudah kan untuk menjauhi perasaan sedemikian, adakalanya tanpa kite sedar percakapan kite mampu menimbulkan perasaan tersebut dalam diri kite. Kadangkala saya fikir keserdehanaan itu adalah jalan yang paling tebaik. Dalam masa yang sama menjauhkan diri kite dari perasaan suka membangga dengan apa yang kite ada. Saya mendoakan agar sahabat saya ini sentiasa di lindungi Allah dari perasaan sedemikian.Begitu juga dengan diri saya. Bila saya di atas , saya mengharapkan masih mampu melihat & mengingati yang dibawah.

Memang di akui,kebanyakkan kite sekarang ni lebih mementingan pandangan manusia dari pandangan Allah. Adakalanya kite ingin orang lain melihat diri kite ni hebat, sedangkan kite tak nak nampak hebat di mata Allah. Kite terlalu ingin menunjuk-nunjuk/bermegah dengan apa yang kite ada, sedangkan kite terlupa semua itu bukan hak milik kite selamanya.Itu hanya pinjaman yang Allah berikan kepada kite. Bila kite mati tak de satu pun yang dapat kite bawa kecuali AMAL yang kite buat di dunia ini.

Perasan kan bila kite buat kejahatan pun kite akan takut jika orang lain akan tahu segala kejahatan yang kite buat, tapi kenapa kite tak takut pada Allah? Jauh sangat kan pegangan kite. Kite malu pada orang tapi kite tak malu pada Allah...sedihnya diri bila kite mcm ni...kite mmg terlalu pentingkan dunia...itulah yang paling nyata.

Semoga Allah memelihara kite , membersihkan hati kite dari dosa-dosa semalam. Semoga Allah terus memberi kite petunjuk & hidayah.

Sesungguhnya hanya pada Allah tempat kite berserah.




No comments:

Post a comment

Thanks frens :D

"Kehilangan" kucing kesayangan Mulat, Pocil, Popit

Assalammualaikum... Mulat. Entry ni sebenanrnya dah lama ada dalam draft, cuma aku tak publish . Waktu tu aku masih beremosi bila aku ...